blob: de217fd8de19a675e15d77995d31ff2898ed6eea (
plain)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
|
\title{Noter til Lektion}
Dette handlede meget om VHDL men vil mest forklare lidt om logic og nogle forskellige ting man kan lave.
\paragraph{Combinatorial Cirquits} er når man har et kredsløb som er en direkt function af input, som for eksempel en and gate.
Herfra kan man implementere memory så output fra kreds afhænger af alt tidligere input.
Dette bliver kaldt \textbf{Sequential Cirquits}.
For det meste bliver denne afhængighed implementeret med en slags \emph{state variabel}.
De forskellige kan ses i slides og der er nok en god ide at finde dem frem til eksamnen.
\paragraph{SR latch} er en meget simpel hvor man en set og en reset input, og et output.
Den har følgende sandhedstabel.
\begin{tabular}{ll|ll} \toprule
$S$ & $R$ & $Q$ & $\neg Q$ \\ \midrule
0 & 0 & Last $Q$ & Last $\neg Q$ \\
0 & 1 & 0 & 1 \\
1 & 0 & 1 & 0 \\
1 & 1 & 0 & 0 \\ \bottomrule
\end{tabular}
Her er det lidt et problem at have en state hvor både $Q$ og $\neg Q$ er 0.
Dette giver jo ikke så meget mening.
Det også tit en fordel at have en \emph{clock} så man kan bestemme hvornår værdier skal gemmes.
Dette kan let implementeres med nogle NOR gates.
\paragraph{D latch} udskifter $R$ og $S$ med en et enkelt input og en clock.
Dette giver mening da man gemmer en værdi på $D$ ved at clock $C$, også er den gemt til man giver den en ny værdi.
\begin{tabular}{ll|ll} \toprule
$C$ & $D$ & $Q$ & $\neg Q$ \\ \midrule
0 & x & Last $Q$ & Last $\neg Q$ \\
1 & 0 & 0 & 1 \\
1 & 1 & 1 & 0 \\ \bottomrule
\end{tabular}
Her tilføjer man tit en \emph{edge triggering} så den kun gemmer når $C$ går fra høj til lav, eller omvendt.
Dette giver en \textbf{D Flip-Flop} og er implementeret med to D latches.
\paragraph{JK Flip-Flop} fungere som en SR latch men trigger på clock rise eller fall.
Den har heller ikke problemet med at have en mærkelig state da output bliver flipped når $J=1$ og $K=1$.
\section{Characteristic Equation}
Her beskriver man sin Sequential kreds med en formel.
Man kan beskrive en D Flip-Flop med:
\begin{equation*}
\begin{split}
Q = D \\
Q_{n+1} = D_n
\end{split}
\end{equation*}
Eller en JK Flip-Flop med:
\[
Q_{n+1} = J \cdot \neg Q_n + \neg K \cdot Q_n
\]
\section{State Automaton}
Her har man en enhed hvor output, $O_n$, kan beskrives som følgende.
\begin{equation*}
\begin{split}
Q_{n+1} = F(Q_n, I_n) \\
O_{n} = G(Q_n, I_n)
\end{split}
\end{equation*}
Her har man altså noget kombinatorisk logic før og efter en block memory, hvilket man kan bruge til at implementere ret avancerede ting.
Her er det vigtigt at man tager højde for timing mellem disse blokke.
Man kan implementere memory med \texttt{process} functionen i VHDL.
|