1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
|
:stem:
== J1 module 1
____
Show code and explain for 1,4,5,6 (design and impl ISR, time based
debouncing, tick routing, limitations)
____
TODO med arduino. Og debouncer.
=== Noter
Findes forskellige slags realtime afhængig af hvor vigtigt det er at man
laver sin opgave inden for deadline.
* *Hard* er når en manglende deadline tæller som en system fejl.
* *Firm* nogle deadlines på gerne misses, men disse resultater vil være
ubrugelige.
* *Soft* et resultat er ikke nær så meget værd hvis det er forsent, men
kan stadig bruges.
== H1 module 2
____
Exercise 1-11
____
See ../emb_m2/emb_m2.ino
TODO med arduino
=== Noter
*Q-format* er hver man dedikere nogle af bits til decimaler. Det er
derfor ikke _floating_ point.
*Floating points* er decimal tak med en floating point. Her har man kun
et bestemt tal betydende cifre.
TODO læs op på error calculus. Totalt uforståeligt i slides.
Der findes forskellige måder at have negative tal på.
* Signed Her bruger man MSB til at betyde sign. Når den er 1 er det et
minutal. Problemet er at der nu er 2 nuller.
* 1’s komplement Ligesom _signed_ men når det er negativt er alle bits
flippet. Dette gør det meget lettere at lave matematik på det. Her er
stadig det problem at der er 2 nuller.
* 2’s komplement Ligesom _1.s komplement_ men negative har 1 lagt til.
Dette betyder at der kun er 1 nul værdi.
== H2 module 3
____
Exercise 4-7
____
TODO lav det her på arduino.
=== Noter
To forskellige hoved protokoller.
* ASCII Let at læse at læse for en person. Det er nemmere at seperere
felter. Bare ikke særlig efficient.
* Binary Inviklet af seperere felter, da data felter kan indeholder
delimiters. Mere efficient.
Findes fire forskellige structurelle elementer.
* Sequence Flere elementer efter hinnanden.
* Alternation Enten den ene eller anden type element.
* Repetition Lister af det samme elemtn
* Abstraction Structure og egne data typer.
*Haming distance* er hvor mange bits er forskellige mellem to bit
sekvenser.
*Haming distance of protection code* hvor langt der er imellem to
sekvenser der stadig er korrekte. Dette kan man kande for _HD_.
* Hvis _HD_ er større end _n_ kan man detect _n_ bit errors.
* Hvis _HD_ er større end _2n_ kan man fixe _n_ bit errors.
Fletcher _HD_ er 2 så man kan detect en bit fejl.
== J2 module 4
____
Show LED13 blink code and explain program.
____
____
Explain interrupt
____
____
Lack of control maybe bq of non-interruptable ISRs
____
____
Procesmodel: running,ready,blocked
____
____
semaphore wait and signal
____
== J3 module 5
____
What is a semaphore, show code from above and eplaing critical region
setup
____
== J4 module 6
____
Show code for and explain message queues as a buffering tool.
____
== J5 module 6.5
____
Exercise 1 in part3 on page295 (Pdf is on moodle)
____
== H3 module 7
____
Exercise 4-5
____
Se ./M7opg.md
TODO lav arduino opgaver. TODO lav måske lidt flere af opgaverne.
=== Noter
*Scheduling* er når flere opgaver eller jobs skal time shares på en CPU.
Et *Schedule* er plan for hvordan disse opgaver skal have tid. Et
schedule er *feasable* hvis alle jobs kan køres imellem deres readytime
og deadline.
Der findes forskellige kategorier.
* Fixed schedules Jobs kører på tidspunkter man har bestemt for forhånd.
Og dette kører bare i loop. Dette er ret simpelt og effektivt men ikke
særlig fleksibelt.
+
Her behøver man kun lave en plan hen til LCM eller Least Common Multiple
af tasks periods.
* Round robin Fixed tidsrum er delt ud mellem jobs periodisk. Simpelt og
fleksiblet men ikke effekttivt.
* Fixed priority Det er altid jobbet med højeste prioritet der kører.
Dette er simpelt og fleksibelt, men kun middelt effektivt.
* Dynamic priority Her bruger man andre regler til at bestemme hvem der
kører. Dette giver de bedste resultater men er også mere komplekst.
Utilization er _completion time_ dividere med _period_. Man kan definere
CPU utilization som:
stem:[U = \sum_{i=1}^N \frac{c_i}{T_i}]
_Rate Monotonic Scheduling_ eller *RMA* er når man giver task med lav
periode højere prioritet.
_Deadline Monotonic_ eller *DMA* sortere efter laveste relative
deadline. Dette giver det samme som RMA hvis relative deadlines er lig
periode. Hvis deadline er før periode giver den optimale resultater.
_Utilization critereon_ er en upper limit stem:[\overline{U}] for
utilization hvor RMA er garanteret hvis deadlines er lig periode.
stem:[\overline{U} = N \cdot (2^{\frac{1}{N}} - 1)]
== H4 module 8
____
Exercise 1-2
____
== H5 module 9
____
All exercises
____
|