:stem: == J1 module 1 ____ Show code and explain for 1,4,5,6 (design and impl ISR, time based debouncing, tick routing, limitations) ____ TODO med arduino. Og debouncer. === Noter Findes forskellige slags realtime afhængig af hvor vigtigt det er at man laver sin opgave inden for deadline. * *Hard* er når en manglende deadline tæller som en system fejl. * *Firm* nogle deadlines på gerne misses, men disse resultater vil være ubrugelige. * *Soft* et resultat er ikke nær så meget værd hvis det er forsent, men kan stadig bruges. == H1 module 2 ____ Exercise 1-11 ____ See ../emb_m2/emb_m2.ino TODO med arduino === Noter *Q-format* er hver man dedikere nogle af bits til decimaler. Det er derfor ikke _floating_ point. *Floating points* er decimal tak med en floating point. Her har man kun et bestemt tal betydende cifre. TODO læs op på error calculus. Totalt uforståeligt i slides. Der findes forskellige måder at have negative tal på. * Signed Her bruger man MSB til at betyde sign. Når den er 1 er det et minutal. Problemet er at der nu er 2 nuller. * 1’s komplement Ligesom _signed_ men når det er negativt er alle bits flippet. Dette gør det meget lettere at lave matematik på det. Her er stadig det problem at der er 2 nuller. * 2’s komplement Ligesom _1.s komplement_ men negative har 1 lagt til. Dette betyder at der kun er 1 nul værdi. == H2 module 3 ____ Exercise 4-7 ____ TODO lav det her på arduino. === Noter To forskellige hoved protokoller. * ASCII Let at læse at læse for en person. Det er nemmere at seperere felter. Bare ikke særlig efficient. * Binary Inviklet af seperere felter, da data felter kan indeholder delimiters. Mere efficient. Findes fire forskellige structurelle elementer. * Sequence Flere elementer efter hinnanden. * Alternation Enten den ene eller anden type element. * Repetition Lister af det samme elemtn * Abstraction Structure og egne data typer. *Haming distance* er hvor mange bits er forskellige mellem to bit sekvenser. *Haming distance of protection code* hvor langt der er imellem to sekvenser der stadig er korrekte. Dette kan man kande for _HD_. * Hvis _HD_ er større end _n_ kan man detect _n_ bit errors. * Hvis _HD_ er større end _2n_ kan man fixe _n_ bit errors. Fletcher _HD_ er 2 så man kan detect en bit fejl. == J2 module 4 ____ Show LED13 blink code and explain program. ____ ____ Explain interrupt ____ ____ Lack of control maybe bq of non-interruptable ISRs ____ ____ Procesmodel: running,ready,blocked ____ ____ semaphore wait and signal ____ == J3 module 5 ____ What is a semaphore, show code from above and eplaing critical region setup ____ == J4 module 6 ____ Show code for and explain message queues as a buffering tool. ____ == J5 module 6.5 ____ Exercise 1 in part3 on page295 (Pdf is on moodle) ____ == H3 module 7 ____ Exercise 4-5 ____ Se ./M7opg.adoc TODO lav arduino opgaver. TODO lav måske lidt flere af opgaverne. === Noter *Scheduling* er når flere opgaver eller jobs skal time shares på en CPU. Et *Schedule* er plan for hvordan disse opgaver skal have tid. Et schedule er *feasable* hvis alle jobs kan køres imellem deres readytime og deadline. Der findes forskellige kategorier. * Fixed schedules Jobs kører på tidspunkter man har bestemt for forhånd. Og dette kører bare i loop. Dette er ret simpelt og effektivt men ikke særlig fleksibelt. + Her behøver man kun lave en plan hen til LCM eller Least Common Multiple af tasks periods. * Round robin Fixed tidsrum er delt ud mellem jobs periodisk. Simpelt og fleksiblet men ikke effekttivt. * Fixed priority Det er altid jobbet med højeste prioritet der kører. Dette er simpelt og fleksibelt, men kun middelt effektivt. * Dynamic priority Her bruger man andre regler til at bestemme hvem der kører. Dette giver de bedste resultater men er også mere komplekst. Utilization er _completion time_ dividere med _period_. Man kan definere CPU utilization som: stem:[U = \sum_{i=1}^N \frac{c_i}{T_i}] _Rate Monotonic Scheduling_ eller *RMA* er når man giver task med lav periode højere prioritet. _Deadline Monotonic_ eller *DMA* sortere efter laveste relative deadline. Dette giver det samme som RMA hvis relative deadlines er lig periode. Hvis deadline er før periode giver den optimale resultater. _Utilization critereon_ er en upper limit stem:[\overline{U}] for utilization hvor RMA er garanteret hvis deadlines er lig periode. stem:[\overline{U} = N \cdot (2^{\frac{1}{N}} - 1)] == H4 module 8 ____ Exercise 1-2 ____ Se ./M8opg.adoc TODO lav arduino ting === Noter _Earliest Deadline First_ eller *EDF* er hvor man tager den med deadline der er tættest på _t_. Dette gør man dynamisk hvilket giver en højere runtime cost end en fixed priority såsom *DMA*. _Hvis man kan finde et feasable schedule er *EDF* også feasable._ _Hvis deadlines er lig perioder er taskset schedulable med *EDF* hvis stem:[U \leq 1]._ Dette kaldes også for *utilization criterion. *Priority Ceiling*, er hvis en task stem:[\tau] prøver at lock en locked task, arver stem:[\tau{}_l] prioriteten. Her er det først når en højere task prøver at lock at den lavere task arver. Dette har forskellige egenskaber, hvis man kan garantere at alle task laver nested locking. - No deadlocks possible - En task venter max duration af critical region for lavere task. *Immediate Ceiling* er mere leightweight, da man istedet siger at hvis en task locker en lock, vil den arve den højst mulige potentielle perioritet. Også selvom der ikke er nogen der venter på den. Denne har samme egenskaber men behøver ikke lige så meget overhead. I et non-preemtive system, vil dette ikke betyde så meget, da ressources bliver unlocked igen i execution perioden for en task. Hvis man har _round_robin_, _static_ eller _dynamic_ scheduling er der ikke nogle prioriteter man kan bruge. Derfor bruger man _Static Ressource Priority Ordering_ hvor man bruger priorities når der sker ressource locking. - Hvis man bruger _static priority_ bestemmer man STPO før. - Hvis man bruger _round robin_ her kigger man på worsk case analysis. - Hvis man bruger _EDF_ her det svært at lave analysis. == H5 module 9 ____ All exercises ____